Webopdrachten

De ondergrond van Nederland is net een archief. Aardlagen, miljoenen jaren oud, liggen op elkaar gestapeld en bevatten een schat aan informatie. In de twee webopdrachten gaan leerlingen aan de slag met de Nederlandse ondergrond. Aan de hand van fossielen, grondstoffen en boringen nemen ze een kijkje in de ondergrond en ontdekken de informatie die daarin besloten ligt.

• Webopdracht: Cold case: evolutie van olifantachtigen
  • De wolharige mammoet is de bekendste olifant uit Nederland. Hij was de laatste soort in een reeks van olifantachtigen die in Nederland voorkwamen. De aanwezigheid van de wolharige mammoet en zijn voorouders vertelt ons iets over het Nederlandse landschap in die tijd en hoe Nederland in de loop van de tijd is veranderd.

De webles start met een algemeen onderzoek naar de evolutie van olifantachtigen aan de hand van hun kiezen. Dit onderzoek leert de leerlingen een aantal belangrijke vaardigheden die je als paleontoloog moet hebben. Gewapend met deze kennis onderzoeken leerlingen twee olifantachtigen die in het verleden naast elkaar hebben geleefd. Aan de hand van fossiele kiezen proberen ze een antwoord te vinden op de vraag waarom de ene soort uitstierf en de ander niet. Ze ontdekken welke processen hiervoor verantwoordelijk zijn.

Cold case: evolutie van olifantachtigen

• Webopdracht: Graven in je achtertuin
  • Nederland is het afvoerputje van West-Europa. Een delta gevormd door rivieren, zee, gletsjers, wind en de laatste 2.000 jaar door de mens. In de bodem vind je veel informatie over het recente geologische verleden. Met de bodem in de directe omgeving als uitgangspunt komen de leerlingen in aanraking met andere bodemtypen, landschapsvormen en ecosystemen uit het verleden.